OomHans overdenkt de dingen

  • Recent hot

  • Categorieën

  • Archief

  • Commentaar

  • Abonneren

  • Je mail-adres

    Doe mee met 158 andere volgers

  • Delen

    Bookmark and Share
  • Blog statistieken

    • 132.625 hits
  • Spam

  • Site in andere taal

  • Verse rampen

Druk 5 voor..

Posted by OomHans op 11/09/2014

CallCenter Na een blik op mijn uitgaven (gaat prima) & inkomsten – koop dat boek nou.. – besloot ik gisteren tot enige ingrepen.
1. Waarom b.v. nog lid van de ANWB/Wegenwacht als je al maanden terug de Bentley + chauffeur (‘Sorry James‘) de deur uit hebt gedaan?
2. Doorpakkend: waarom een parkeervergunning zonder auto?
3. FNV-lidmaatschap: nooit iets aan gehad dus hop..
4. Volkskrant.. al gemeld.

Ontdekking: het is bijzonder moeilijk – soms zelfs onmogelijk – om op de website van bovenstaande 4 boefjes een opzeggingsformulier te vinden.
Wel: een 0900- of 088-nummer dat je kan bellen want: daar verdienen ze aan!
Een bedrijf lijkt anno 2014 niet zozeer aan z’n product – ’t is ook meestal niks – te verdienen als wel aan z’n callcenter.
Even gegoogled of ik de enige ben die zich hieraan ergert en fijn.. I’m not alone.
Prima tip gevonden ter beperking telefoonkosten: niet die 5 menu’s afluisteren die elk bedrijf je voorleest (ter verlenging telefoongesprek..) maar domweg op 1: ‘wordt nieuwe abonnee‘ drukken:.
Ervaren bellers hebben ontdekt dat die ‘wordt lid’-keuze diréct beantwoord wordt i.t.t. menu 6→4→3→5 ‘opzeggen‘.
Geinig.
Evt. gewoon zeggen dat je het menu niet begreep.
Uiteraard staat in het callcenterprotocol dat uitvoerig uitgevraagd moet worden waaróm klantje afhaakt en hoe in Godesnaam de sukkel teruggelokt kan worden.
Ik had er ineens zin in dus antwoordde op de gevraagde ‘reden van vertrek‘:
1. Kan geen auto meer rijden na bermbom-ongelukje op vakantie te Midden-Oosten (was een aanbieding..)
2. Heb paard aangeschaft i.p.v. auto en die staat gewoon in de gang.
3. De ZZP CAO is nogal armoedig.
4. Hardnekkige uitslag na lezing halve regel Brrrvoets of Brandtje Corstius.

Een beetje variatie om ’t voor mezelf leuk te houden moet kunnen toch?
Uiteraard afgesproken dat ik direct terug kom – kan nooit lang duren.. – als:
1. Bentley met automaat binnen is.
2. Ankie van Grunsven mijn Blessie koopt voor geen vriendenprijs.
3. De miljoenen weer binnenstromen.
4. Columnisten ouder dan 23 zijn.

Vier nieuwe vriendinnen gemaakt; snikkend afscheid van elkaar genomen.
Meteen de verdiende euri’s te terras stuk gaan slaan, want van economen geleerd: ‘niet uitgegeven geld is winst!‘.

Binnenkort alhier: de vervólgcursus ‘Pret met Callcenters’ waarin o.a. een trits curieuze antwoorden op standaardvragen waardoor.. het script der medewerker niet meer toereikend is en je de functionaris langzaam richting wanhoop drijft.
Sluiertippie vast: ‘wat heb je een fijne stem; kennen wij elkaar niet..?

Advertenties

20 Reacties to “Druk 5 voor..”

  1. Trol E. said

    Troost: hier in Frankrijk is het nog veeeel erger. Menu’s met 6,7 keuzemogelijkheden zijn standaard. Voor een Hollander met behoorlijke kennis van de Franse taal niet om doorheen te komen. Heb je eenmaal verbinding (na een minuut of vijf maar meestal meer) dan begrijpt de oetlul aan de andere kant steevast niet waarover je belt. Inmiddels heb ik een Franse buurman die mij helpt en het woord voor mij voert als dat nodig is.
    Ik had een paar maanden geleden een akkefietje met de electriekmaatschappij. Het kostte mijn Franse buurman een kwartier om een levend wezen aan de telefoon te krijgen. Plus een half uur om het vraagstuk geregeld te krijgen na drie keer doorverbinden. Toen ik vroeg hoe hij zo stoïcijns kon blijven keek hij mij niet-begrijpend aan: “Maar dat is toch normaal??
    Misschien een schrale troost maar ook een schrale troost is een troost -zij het een schrale.

    Overigens heeft het weinig zin om al ergerend geld te besparen op uitgaven als je het vervolgens met grote scheppen op WP-terras uitgeeft…

    • OomHans said

      Was ander terras. (hetgeen de strekking van je tekst niet ontzenuwd uiteraard)

      • mr. E. said

        Ik kijk overigens uit naar je cursus Pret met Callcenters!

        PS: Mr E. hulde zich eventjes in het pseudoniem Trol E. Dat was omdat ik de weg kwijt was op de Internet-highways. Kan gebeuren met een op leeftijd zijnd type als Mr E. Gelukkig werd ik geen spookrijder. Voor het geval ik je – of anderen – in de war heb gebracht: excuses.

        • OomHans said

          Waarschuwing:.. is geen goedkope cursus daar het unieke kennis betreft in decennia bijeen gesprokkeld. Cursist mag weliswaar zelf het bedrag bepalen dat hij/zij overheeft voor het geleerde, maar.. bedragen beneden de 4 cijfers kunnen niet als serieuze aanmelding worden gezien.

          Qua Trol: was mij duidelijk, daar ik als beheerder ‘onder water’ een feilloos zicht heb op wat er binnenkomt. (ip-nummer, land, locatie, mailadres, cup maat, etc..)
          Qua ‘de weg kwijt’: op onze leeftijd is elke dag dat je niet de weg kwijt bent een mirakel.
          Qua ‘in de war‘: business as usual.

          • mr. E. said

            Geef even je bankrekening nr door opdat ik 0,3527 Euro kan overmaken.

            • OomHans said

              Rekenen.. lastig sinds die nieuwe rekenmethode ‘Hoi, Getallen!’.
              Je idée was goed, maar – blijft lastig – de plaatsing der komma…
              Economie: ook moeilijk en meteen duidelijk dat je in geen jaren iets betaald hebt per bank daar dit soort kleine bedragen gestorneerd (opzoeken..) worden.
              Gelukkie: mijn goede contacten bij Triodos dewelke mij na lezing van je doorgestuurde reactie meldden: ‘Komt goed; veel ouderen hebben last met het lezen op een computerscherm. Komma is gecorrigeerd’.

              • mr. E. said

                Ik rond het af naar boven: 0,36 euri. Vandaag ben ik zelfs in een heeeel erg goede bui vanwege het fantastische weer alhier: 3,60 euri. Ga svp nog even na of Triodos dat foutloos kan overmaken…

                • OomHans said

                  Triodos meldde mij: gehele personeel heeft de workshop ‘Hoi, Getallen!’ doorlopen, waarin o.a. de module “Afronden: altijd lukraak naar boven“.
                  Ik zie dat nu 630 Euri is bijgeschreven, waarop Triodos € 7,13 transactiekosten heeft ingehouden. Lijkt mij correct toch?

  2. Caroline said

    Ik zie de cursus Pret met Callcenters vol verwachting tegemoet. Vooral het hoofdstuk: “Laat je niet gek maken”. Trouwens de tip om altijd 1 te drukken gaat niet altijd op.
    Bij de apotheek krijg je een bandje met bezorg- en openingstijden, bij de dokter moet je spoedeisend zijn en laten we wel wezen: je wil als mens geen dode baby op je geweten hebben als je slechts een zwerende vinger hebt.
    Dus zit er soms niet anders op dan het menu uit te zitten. Als je dan eindelijk na een keihard pauzemuziekje iemand aan de lijn krijgt, moet je nog maar afwachten of degene enige kennis van zaken heeft.
    Heel vervelend als je zelf meer kennis blijkt te hebben en ze aan de andere kant dan stoer gaan zitten doen. Ik heb dan ook menig medewerker tot wanhoop gedreven.
    Maar goed, als je dan besluit om mee te doen aan het onderzoek over klanttevredenheid, waar je ze eens goed de waarheid kan vertellen, dan blijkt dat je daar wéer met de keuzetoetsen te maken krijgt. De stoom die dan uit je oren komt kan concurreren met een volwassen geiser uit IJsland. Helemaal dodelijk is het, als je zo vaak hebt moeten bellen dat je het keuzemenu uit je hoofd kent.
    Nee, dus dan kies je als consument toch maar liever voor dat formulier. Als je dat dan toch nog via allerlei trucjes gevonden hebt, dan ben je verplicht om je telefoonnummer in te vullen. Als je dat niet doet, dan krijg je het formulier niet verstuurd. Maar soms is er helemaal geen e-mailcontact mogelijk. Toen ik daar eens telefonisch over reclameerde, werd mij blijmoedig verteld dat de organisatie graag contact had met de klant om e.e.a. gelijk kort te sluiten.
    Bovendien, werd mij meegedeeld, vindt de klant dat ook prettig. Ja, wie ben ik dan om dat tegen te spreken, als klant.

    • OomHans said

      Ideetje: als jij na 4 minuten en 25 seconden wachten eindelijk een callcenter-knuppeltje aan de lijn krijgt.. meteen onderstaande starten:

      • Caroline said

        Ik denk dat ik in sommige gevallen de voorkeur geef aan Drukwerk met “Je loog tegen mij“.

        • OomHans said

          Sterk! Ik denk ineens aan een tegenkeuzemenu: Druk 1 voor Lou Reed, Druk 2 voor Drukwerk, etc..
          Waarbij.. wat men ook indrukt: altijd Drukwerk gestart wordt.

          • mr. E. said

            Ik weet niet of deze zal helpen bij Aegon……

            • Caroline said

              Na onverwachte telefonische en, al dan niet mislukte, e-mailcontacten gisteren en vandaag met de ANWB en de UPC moet ik concluderen dat zelfs Drukwerk eventjes niet meer voldoet wat mij betreft. Dus zou ik Beschaafde Tango van Robert Long willen nomineren voor druktoets 3 in het keuzemenu. Afhankelijk van de staat van je eigen irritatie wordt dan of Drukwerk of Robert Long afgespeeld. Helemaal mooi om een eigen couplet te maken voor Beschaafde Tango. Eéntje die zelfs helpt bij Aegon. Ga nu proberen om, voor de derde keer vandaag, de UPC via de e-mail te bereiken.

              • mr. E. said

                Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar UPC opzeggen staat gelijk aan de maan stil zetten aan het firmament. Eerste stap zou kunnen zijn het stopzetten van maandelijke overschrijvingen (automatische incasso dus beëindigen). Dan zijn ze er als de kippen bij om je een schuldcomplex aan te praten in een brief. Dan heb je een adres waar je een aangetekende brief aan kunt adresseren. In die brief vertel je uiteraard dat wat jou betreft het abonnement is beëindigd vanaf de datum dat je wanhopige strijd om de boel stop te zetten per email is begonnen. Stop printjes van die emailpogingen erbij.
                Grappig detail in dit verband: er zit in mijn flat een UPC-kabelaansluiting toen ik die flat kocht. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt want ik kijk geen TV en had een andere maatschappij voor Internet en telefoon. Mijn dochter en haar vriend hebben kortelings mijn flat enige tijd gebruikt. Ze kwamen er achter dat de UPC-aansluiting nog steeds werkt – jaren nadat ik die flat heb gekocht!
                Succes met je strijd. En: wie weet houd je er een gratis aansluiiting aan over!

                • Caroline said

                  In 1982, toen de kabel nog bij het GEB zat heb ik het omgekeerde gehad. Ik moest betalen voor een kabelaansluiting, maar die was er helemaal niet. En mij maar proberen wijs te maken dat ze signalen ontvingen. Sinds toen hebben UPC en ik een onstuimige relatie, die binnenkort waarschijnlijk deels gaat eindigen na een vechtscheiding.

                  • OomHans said

                    Probeer er alimentatie uit te slepen..

                  • mr. E. said

                    1982: je was er vroeg bij waar het gaat om de geneugten van het moderne leven…..
                    Overigens: mijn ervaring is dat relaties niet eindigen na een vechtscheiding maar reeds daarvoor.

                    • Caroline said

                      Ah,memories. 1982: Kijkend naar een zwart-wit televisie uit de jaren ’60 met een lam sprietje erbovenop, zodat je maar moest afwachten of je een zender kon ontvangen. Soms moest het sprietje door iemand worden vastgehouden voor redelijk beeld. Verhuist in 1983 en toen de enorme sprong gemaakt naar een antenne op het dak. Toen was geluk nog heel gewoon. De kabel is lang een ver-van-mijn-bed-show geweest. De moderne geneugten zijn niet altijd aan mij besteed. Hoewel jong van geest (denkt niet iedereen dat van zichzelf) ben ik desalniettemin vaak de laatste die zich overgeeft aan moderne humbug. Maar als ik het nut ervan inzie, dan ben ik er als de kippen bij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: