OomHans overdenkt de dingen

  • Recent hot

  • Categorieën

  • Archief

  • Commentaar

  • Abonneren

  • Je mail-adres

    Doe mee met 158 andere volgers

  • Delen

    Bookmark and Share
  • Blog statistieken

    • 129,773 hits
  • Spam

  • Site in andere taal

  • Verse rampen

Krekels

Posted by OomHans op 24/07/2014

Krekel Nimmer ben ik ergens geweest waar krekels zo’n oorverdovende kolereherrie produceren als te Kythira. Een gesprek is vrijwel onmogelijk; dat is wel weer lekker rustig.

Mijn kennis der natuur is vrijwel nihil dus prangende vragen rijzen: waarom maken die beesten 24/7 zo’n lawaai?
De WiKi leert weinig; uiteraard zijn het de mannetjes die de herrie veroorzaken, das overal hetzelfde, maar is het een bronstig gebeuren bedoeld om een lekkere vrouwtjeskrekel te verschalken?
De beestjes schijnen meer herrie te maken naarmate het warmer wordt; gek, ik doe steeds minder boven de 30 graden.
Mooi woord: striduleren. Zo heet de truc waarmee de krekelkerel het lawaaigeluid produceert.
Het lijkt alleen niet veel succes te hebben gezien het aanhoudend karakter van de herrie.
Uit de eigen jeugd herinner ik me vergelijkbare uitsloverij teneinde enige aandacht te trekken van Wilma, de klasseschoonheid. Maar na een vruchteloos kwartiertje – de slet viel op Peter, die had een brommer – was ik daar toch wel klaar mee, dit i.t.t. de krekelboys.

Erg knap kan ik de krekel niet vinden.
Heeft een krekel nut eigenlijk? Dus.. welk ander beest eet krekel, c.q. welk irritant insect puzzelt de krekel zelf op? Vast eenvoudige vragen voor het academisch biologisch afgestudeerde segment van mijn lezers (Wim!).

Ik overweeg een dagje empirische wetenschap: kijken wat Gladiola van barretje Remetzo doet als ik eens een paar uur flink ga zitten striduleren.

Geef een reactie

 
