OomHans overdenkt de dingen

  • Recent hot

  • Categorieën

  • Archief

  • Commentaar

  • Abonneren

  • Je mail-adres

    Doe mee met 158 andere volgers

  • Delen

    Bookmark and Share
  • Blog statistieken

    • 132.456 hits
  • Spam

  • Site in andere taal

  • Verse rampen

2e jeugd

Posted by OomHans op 01/03/2010

Afgelopen week bereikten zowel vriend L. als zwager S. de 50-jarige leeftijd.
Het is tamelijk uitbundig gevierd; d.w.z. : er werd ferm gezopen, geblowed, en – ‘veel gekker moet ’t niet worden‘ zou Geert W. gezegd hebben – gedanst!
Ik had persoonlijk de gehele zondag nodig ter herstel van e.e.a.
Want zelf duidelijk niet piep meer.
Het regende gisteren de gehele dag, dus ruim tijd om het slagveld eens te overdenken, temeer daar ik een uur op de Wegenwacht moest wachten, omdat mijn ‘verklikker dat je met je beginnende Alzheimer je koplampen hebt laten branden’ het duidelijk begeven heeft.
Aldus besloten dat 2e jeugd nu toch snel ingezet moet worden.
1e plan daartoe:.. een bezoek a.s. donderdag 4 maart aan het concert van Tim Knol te Rotown.
Kijk zelf:

1 dode zwaluw maakt natuurlijk nog geen herfst, dus de week erop (wo. 10-3) meteen doorpakken met The Cinematics, wederom te Rotown.
Dat zijn deze gasten:

Misschien maar op de motor er naar toe, om een beetje ‘in de mood’ te komen.
Alleen jammer dat ik geen motor heb.
Noch een rijbewijs voor zo’n ding.
Helemaal niet makkelijk zo’n 2e jeugd.
Graag tips.

2e jeugd

Advertenties

7 Reacties to “2e jeugd”

  1. Sanglier said

    Tip 1: beginnen met je tweede jeugd te zien als je TWEEDE jeugd en niet als JEUGD nr 2.
    Tip 2: een cursus “Levenskunst voor Gewone Mensen” volgen.

    • oomhans said

      Ik lees deze week je uitbebreide proza m.b.t. Zen en de Kunst van het Motoronderhoud en bedacht ineens:..heb jij wellicht niet nog een ouwe 1964 Honda Superhawk CB77 in de kelder staan?
      Zodat ik dus qua TWEEDE Jeugd een beetje voor de dag kom?

      • Sanglier said

        Als ik zo’n ding had (of een andere motor) dan had ik die reeds vol trots geplaatst op mijn balkon op de vijfde etage opdat ik daar tijdens fraaie zomeravonden aan zou kunnen sleutelen in de beste tradities van het inmiddels jou ook bekende Zen en de Kunst van het Motoronderhoud.

        Dat zou dan zijn in een inderdaad rijpere TWEEDE jeugd: sadder, wiser (al was het maar met meer kennis van Zen en de Kunst van etc. dan in vroegere wildere jaren). Maar ook met een fles uitstekende St Emilion Grand Cru naast mij en dus niet zo’n ordinair pilsje uit de eerste jeugd nu ik het in die Tweede jeugd iets breder kan laten hangen dan gedurende die eerdere wilde jaren. Verschil tussen die jeugden moet er immers wezen. En kan er ook zijn.

        Ik zou dat dan overigens niet alleen doen. Het zou mij een genoegen zijn mensen als jij aan gene zijde van die motor te weten. Al was het maar omdat een St Emilion een wijn is die zich het beste laat drinken met z’n tweeen.

        Helaas: het mag niet zo wezen: ik heb geen motor in de kelder staan. We zullen het moeten zoeken in meer overdrachtelijke dingen. Maar die kunnen eveneens tot opperst genoegen leiden – zoals wij TWEEDE-jeugders inmiddels langzamerhand gaan begrijpen!

        • Reinald said

          ‘T is me toch wat. Had ik net, nou, toch best alweer een tijdje, het Boeddhisme los gelaten, komt Pirsig weer om de hoek. Heb het in 1979 in L.A. gekocht en gelezen. In het Engels dus, en was best en beetje te hoog gegrepen, maar toch. Is dus weinig blijven hangen, maar kennelijk moet je het zelfs in het Nederlands minimaal 5 keer lezen. Was toen een maandje op bezoek bij een oom en tante van mij. Ik had net een jaartje gewerkt als servicemonteur bij garage Berwers, een Simca-dealer in Hoogvliet. Spaarde de technisch verdiende centjes om, na het verlies van studiebeurs na twee jaar godgeleerdheid, mij met de rechtsgeleerdheid bezig te mogen houden (de rest is ook jou bekende historie). Techniek vind ik redelijk intrigerend, maar al die smeerolie onder mijn vingernagels, op m’n handen en armen, doorlopend tot in m’n oksels, in mijn lange haren, druipend tot in m’n nek en in wintertijd van de auto’s smeltende natte sneeuwval in m’n kraag, toen ik talloze auto’s vanonder de brug een servicebeurt mocht geven? Die portie “oefening in nederigheid” ten aanzien van de autotechniek heb ik wel gehad. Ik had wat jaartjes daarvoor overigens een viertal broers tot vriend, die over een buitengemeen technische kennis en vaardigheid beschikten in het sleutelen aan bromfietsen en motoren. Fenomenaal (voor mij intimiderend) wat een kennis en vaardigheid hadden die jongens. Ze probeerden me ook iets uit te leggen over twee- en drietact- (?) motoren. De be- en verwondering over hun kennis ben ik nooit te boven gekomen, zodat ik in voortdurende “awe’ verkeerde, wanneer ze met groot enthousiasme mijn Monarch bromfiets hadden gerepareerd. Een keer wilde m’n Monarch niet starten en ze hadden meteen door dat ergens binnen in de motor een metalen deeltje ter grootte van de helft van de kleine teennagel moest zijn gebroken. Nadat ik dat was gaan halen, haalden ze de motor uit elkaar en zowaar, hij startte vervolgens feilloos. Dat was overigens allemaal voordat ZKM populair was, dus deze jongens hadden al een “natuurlijke” belangstelling voor de techniek. Nu was dat best aanstekelijk, echter mijn eigen gesleutel ontaarde er meestal in dat ik na “reparatie” een luttel schroefje, boutje, ringetje of nippeltje over hield, zodat ik hier van leerde dat het mij niet echt gegeven was. Nu moet ik nog steeds met spijt denken aan hoe ik deze uitnemend mooie Monach bromfiets heb verkloot. Ik had hem voor m’n zestiende verjaardag cadeau gekregen. Een tweedehandsje, maar in perfecte staat, met beenkap en windscherm, enfin een soort Honda Goldwing, maar dan op z’n Monarchs. Zou, als ik hem in oorspronkelijke staat had behouden, nu een fantastische klassieker zijn geweest. Ik had dus eigenlijk een Puch met hoog Easy-Riderstuur gewild en heb toen alles wat ik van de Monarch af kon slopen (het leek een ouwe lullen brommer) om hem wat flitsender te maken, eraf gesloopt. Eeuwig zonde dus. Uiteindelijk ben ik ermee tegen een afslaande auto aangeknald, maar ik had geen getuigen, terwijl de autorijder wat inzittenden unaniem liet verklaren dat ik met hoge snelheid van het trottoir was komen aanstormen (flagrante leugen dus). Was op de Rochussenstraat/Saftlevenstraat. Ben vervolgens met Monarch aan de hand (banden liepen aan, voorvork krom) langs de Groene Kruisweg naar ouderlijk huis op de Zalmplaat gelopen. Vuile honden. Enfin, na wat weekjes vakantiewerk in de petrochemische industrie die zomer heb ik voor fl. 200,- mijn Puch gekocht.
          Almost cut my hair.

          • oomhans said

            Waarom zette jij je brommerstandaard trouwens in een blikje tonijn indertijd? Of toen ook al een gevalletje ‘beetje laat geworden gisteravond’?

            • Reinald said

              Fotootje van Internet geplukt. Is een exemplaar dat het meest lijkt op mijn Monark destijds.
              Verschil hè, met die Easy Rider choppers? Tja, ik was 16.

              • Sanglier said

                Blikje tonijn:..
                In Zen en de Kunst van het Motoronderhoud komt een scene voor waarin een meer begenadigde monteur dan Reinald een fraaie en dure BMW-motor repareert met behulp van een oud bierblikje. Zeer tot ongenoegen van zijn vriend (tevens eigenaar van de BMW) die maar niet kan verkroppen dat zijn trots wordt gerepareerd met zo iets ordinairs als een oud bierblikje.
                De eigenaar van de Monark op de foto zou zo maar Zen etc. kunnen hebben gelezen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: